PUBLICA GRATUIT ANUNTUL TAU PE INCHIRIERIPORTAL.RO
Intrebari precum "Cand poate proprietarul sa viziteze apartamentul inchiriat?" sau "La ce interval de timp are voie sa intre in imobilul inchiriat?" sunt printre cele mai frecvente cautari ale chiriasilor pe Google. Pentru a clarifica aceste aspecte, am solicitat opinia agentiei imobiliare Primuss Imobiliare, care reflecta experienta acumulata in peste 20 de ani de tranzactii de inchiriere. Mentionam ca aceasta nu reprezinta o opinie juridica, ci un set de recomandari bazate pe practica.
Conform articolului 1804 din Codul Civil:
"Locatarul este obligat sa permita examinarea bunului de catre locator la intervale de timp rezonabile in raport cu natura si destinatia bunului, precum si de catre cei care doresc sa il cumpere sau care, la incetarea contractului, doresc sa il ia in locatiune, fara insa ca prin aceasta sa i se cauzeze o stanjenire nejustificata a folosintei bunului."
Ce inseamna "intervale rezonabile"? Interpretarea poate varia. Unii proprietari considera normal sa viziteze de cateva ori pe luna, altii doar o data la cateva luni. Totusi, trebuie tinut cont si de obligatia proprietarului, conform articolului 1789:
"Locatorul este obligat sa intreprinda tot ceea ce este necesar pentru a asigura in mod constant locatarului folosinta linistita si utila a bunului, fiind dator sa se abtina de la orice fapt care ar impiedica, diminua sau stanjenii o asemenea folosinta."
Prin urmare, vizitele prea dese sau prelungite pot afecta dreptul chiriasului de a folosi linistit si complet apartamentul sau spatiul inchiriat.
Agentia Primuss Imobiliare recomanda ca, la semnarea contractului de inchiriere, sa se stabileasca clar printr-un articol contractual cand si la ce interval de timp se pot face vizite. Un termen rezonabil este intre 1 luna si 3 luni, cu anuntarea prealabila a chiriasului.
De asemenea, chiriasul ar trebui sa manifeste deschidere fata de proprietar si sa accepte vizitele intr-un interval si la o ora decenta. Ca proprietar, poti solicita situatia platilor de la chirias sau de la asociatia de proprietari. In prezent, cand majoritatea facturilor se achita online, este usor sa verifici daca exista restante, fara a fi nevoie de vizite lunare. Poti solicita copii ale platilor prin WhatsApp sau e-mail.
Situatiile de urgenta, precum inundatii, incendii sau defectiuni majore, nu se supun acelorasi reguli. In astfel de cazuri, interventia rapida este justificata si necesara.
Sfatul agentiei Primuss Imobiliare este simplu: daca una dintre parti refuza sa stabileasca clar conditiile vizitelor, este mai bine sa se renunte la colaborare. Nu este recomandat sa se mearga pe principiul "las' ca vedem". Inchirierea unui imobil este un angajament serios, care trebuie sa se bazeze pe incredere reciproca si claritate.
📌 Daca esti interesat de mai multe opinii privind inchirierile sau daca cauti un apartament, casa, vila, spatiu de birouri, spatiu comercial sau o hala/depozit, poti gasi oferte actualizate pe www.imoo.ro